Verslag van de Groningsche blindenbond, 1948

Het ledental van onze afdeling steeg dit jaar tot 39. Het bestuur werd in verloop van dit jaar gewijzigd, door aftreding van mej. F. Voordewind als tweede secretaresse. Voor haar werd den heer J. van Agteren in haar plaats gekozen. Er vonden tien vergaderingen plaats: 5 bestuurs- en 5 ledenvergaderingen. (data niet overgenomen - red.) De ledenvergaderingen werden slechts matig bezocht. De opkomst bedroeg ongeveer een derde van het ledental.
Ongeveer in de maand februari hebben wij een onderhoud met de voorzitter van de groningsche blindenvereniging gehad. Daar waren voor aangewezen den heer R. Nieborg en den heer K. Heering, secretaris van de christelijke blindenbond alhier. Met hun advizeur den heer P. Bold. Deze bespreking had ten doel het behoud van het volle loon tijdens de ziekte van een tewerkgestelde op de blindenwerkplaats uit te keren. Daar er van wege dit bestuur plannen waren hen bij ziekte 80 procent uit te keren. Door deze bespreking is het ons gelukt het volle loon tijdens de ziekte te behouden.
Alhier kwam er in de maand maart een geleidehondenfonds tot stand. Alvorens werd er een werkkomitee opgericht waarin zitting hadden den heer G. Nieveen, den heer P. K. Bijleveld en den heer R. Nieborg. Uit deze drie leden werd den heer Nieveen in het bestuur van het fonds gekozen. In deze maand hield deze fonds haar eerste propagandavergadering, deze mag als goed geslaagd genoemd worden.
De twaalfde mei werd door de blindenwezing-stichting een grote propagandavergadering uitgeschreven. Ook uit onze afdeling waren 4 afgevaardigd. Dit congres was door vele vooraanstaande personen op het blindengebied vertegenwoordigd. Zelfs Belgie had nog een deputatie van de blinden gezonden. Er werd druk gediscusieert. Dit congres vond plaats in Utrecht. In het oude gedeelte van de jaarbeurs.
In de maand april werd van de afdeling Groningen van de christelijke bond een uitnodiging ontvangen, daar zij eenige vrijkaarten voor geleiders aangevraagd hadden om de Matheuspassion bij te wonen. Er was echter geen liefhebberij voor, en de kosten waren ons ook nog wel wat te hoog. Ook was er besloten nog een of andere excursie te houden, maar er is tot op heden toe nog niets van gekomen.
De bond verzocht ons bij een vergadering van een of andere vakgroep aan te vragen een half uur vrij te maken voor den heer van den Berg. Om daar te spreken over het doel en streven van de blindenbond. Hiervoor hebben wij na schriftelijk verzoek verlof gekregen van de gemeentelijke ambtenarenbond. Dit zou in het najaar plaatsgehad hebben. Maar wij hebben er verder niets van gehoord.
Ook zou er een van het hoofdbestuur op een door ons belegde ledenvergadering een rede houden. Om het bezoeken van de vergaderingen te bevorderen. Maar toen wij een datum hadden vastgesteld bleek dat er zich geen vrij kon maken. Ook dit werd tot nadere bespreking uitgesteld. Tot nu toe ook niet verwezenlijkt.
De vier dekens die ons in 1947 door het hoofdbestuur waren toegewezen hebben wij door omstandigheden eerst in dit jaar kunnen verloten.
Het bondscongres werd gehouden 5 juni te Utrecht. In het gebouw van de Jaarbeurs, oude gedeelte. De 17 juni heeft weer een gedeelte van onze leden de jaarlijksche bondsdag meegemaakt. Er werd deze keer een jubileum van de Haagsche blindenvereeniging de avond tevooren gevierd. Ook onze afdeeling was hiertoe uitgenodigd.
Begin augustus hebben wij een onderhoud met de voorzitter van deGroningsche blindenvereeniging gehad. In tussentijd was dokter van Weering afgetreden. En hiervoor in de plaats hadden wij de eer kennis te maken met de nieuwe voorzitter dokter Goossen. Het onderhoud handelde over de toestanden op de werkplaats en de werkzaamheden.
In het laats van dezelfde maand ontvingen wij bericht van de christelijke blindenbond afdeling Groningen, dat hun bestuur eenige vrijkaarten voor het bezoeken van de toen gehouden tentoonstelling ontvangen hadden. Indien wi er ook gebruik van wenschten te maken konden wij ons bij hen aanmelden. Wij hebben hier echter zo goed als geen gebruik van gemaakt. Daar deze aanvraag volgens ons gezamenlijk had moeten geschieden.
Ook kwam er dit jaar een contactcommissie tot stand. Deze bestond uit de heren H. schulting e r. Nieborg. Deze commissie heeft in november een onderhoud met dokter Goossen gehad. Ditmaal over verschillende werkmogelijkheden.
24 october hebben drie afgevaardigden van onze afdeling op uitnodiging van de christelijke afdeling alhier hun eerste jaarvergadering meegemaakt. In hun jaarverslag werd nogal fel tegen de christelijken opgetreden die in de neutrale bond hun plaats dachten te hebben.
In november werd er in utrecht in het domhotel een bondsraad belegd. Waar onze voorzitter vertegenwoordigd was. Met voor deze keer twee leden van onze afdeling. Dit waren beide werkers op de werkplaats. Op de vergadering zou gesproken worden over de huidige lonen en de verhoudingen op de verschillende werkplaatsen.
In december ontving het bestuur een brief van de christelijke afdeeling Groningen waarin gevraagd werd of er ook liefhebbers waren hun kerstwijding mede te vieren. Er zijn 2 heengeweest.
Hiermede hoop ik naar uw genoegen het verslag van dit jaar te hebben afgewerkt.

R. Nieborg.

(Overgeschreven door Klarinne Labooy-Koole.)

terug naar de beginpagina van Afdeling Groningen